Home   |   Careers   |   FAQs   |   Contact Us   |   Sitemap   |   Transparency Français
Point.com Point.call
News & reports
Enlarge Font Minimize Font Print This Page Email This Page
Name
Email
Friend's Name
Friend's Email

Banque Libano-Française — Issam Fares Institute for Public Policy and International Affairs Awards Ceremony for the Second Edition of the Annual Climate Change Student Competition

January 11, 2019

Building on the success of their first annual student competition, Banque Libano-Française (BLF) and AUB’s Issam Fares Institute for Public Policy and International Affairs (IFI) partnered with the IHE Delft Institute for Water Education and the Netherlands’ Wageningen University and Research (WUR) and the Ministry of Foreign Affairs in the Netherlands to launch the second edition of the Climate Change Student Competition for 2018-2019, under the theme “Climate Change and Water Scarcity, Exploring the Water- Energy- Food Nexus”. The selected theme addresses the Water-Energy-Food nexus and how to transform it from theory to practice in adapting to climate change and water scarcity challenges.

The ceremony was inaugurated by Dr. Tarek Mitri, Director of the Issam Fares Institute, Mrs. Raya Raphaël Nahas, Banque Libano-Française General Manager, and Mr. Floris van Slijpe, First Secretary, Embassy of the Netherlands in Lebanon. 

In his opening remarks Dr. Mitri emphasized on the importance of this competition which aims to incite graduate students to think of practical solutions and not only theoretical approach in their research on the Water Energy Food Nexus. He thanked Banque Libano-Française for their collaboration on this important project for the second consecutive year and welcomed the contribution of the Netherlands embassy in Lebanon as well as IHE Delft Institute for Water Education and the Netherlands’ Wageningen University and Research (WUR) to this year’s competition. He indicated that unlike last year, this year’s competition (2018-2019) went regional and was open to graduate students from universities in Arab countries such as Jordan, Palestine, and Iraq as well as from IHE Delft and WUR in the Netherlands, hoping that next year there will be more international students taking part of this project. 

Mrs. Raphaël Nahas explained that this year’s theme tackles the importance of finding solutions for the sustainable development of Lebanon and the region. This competition falls under the Bank’s responsibility to invest in the youth’s education and research by supporting knowledge, skills and technology needed to fight water scarcity in the future. She stated that Banque Libano-Française feels the sense of urgency and recognizes the responsibility to conduct business in a sustainable manner, to preserve the environment, to add value to the society, and believes it has an impact on its stakeholders and the community it operates in to foster sustainable development.

This ceremony was an opportunity to announce the names of the top six winners who presented their research ideas. 

The first prize was won by two participants, Amani Matar (IHE-Delft) and 
Moises Perez Covarrubias (WUR), the second prize went to Mariam Rabaa (Beirut Arab University), and Christelle Moussa (AUB). The winners of the third prize were Sana Al Sayed (Mutah University in Jordan) and Jad Saade (NDU). 

During the ceremony, a short video showcased the findings and impact of last year’s Climate Change Student Competition winners and their research briefs were handed out to the audience.  

The competition aims to encourage interdisciplinary research on climate change adaptation and water scarcity solutions that can inform policy making. It offers graduate students the opportunity to select, design, and present innovative and multidisciplinary research ideas from both the applied natural, technical and the social sciences that are geared towards climate change in the region. 

 

 

 

حفل توزيع جوائز المسابقة السنوية الثانية لتغيّر المناخ من تنظيم البنك اللبناني الفرنسي ومعهد عصام فارس للسياسات العامة والشؤون الدولية في الجامعة الأميركية في بيروت

نظّم البنك اللبناني الفرنسي ومعهد عصام فارس للسياسات العامة والشؤون الدولية في الجامعة الأميركية في بيروت، يوم الأربعاء 9 كانون الثاني، حفل توزيع الجوائز للفائزين بالمباراة الطلّابية السنوية الثانية حول التغيّر المناخي للعام 2018-2019، بالشراكة مع وزارة الخارجية الهولندية، ومعهد IHE Delft  للدراسات حول المياه، وجامعة Wageningen  للأبحاث في هولندا. 

بيروت، في 10 كانون الثاني 2019 – للسنة الثانية على التوالي، وإثر نجاح المباراة الطلّابية السنوية الأولى حول التغيّر المناخي، أطلق البنك اللبناني الفرنسي ومعهد عصام فارس للسياسات العامة والشؤون الدولية في الجامعة الأميركية في بيروت، بالشراكة مع وزارة الخارجية الهولندية ومعهد IHE Delft للدراسات حول المياه وجامعة Wageningen للأبحاث في هولندا، مباراة ثانية للعام 2018-2019 تحت عنوان "تغيّر المناخ وشحّ المياه، البحث في الترابط بين موارد الطاقة والمياه والغذاء". وقد اختير هذا العنوان لتطبيق نظرية الترابط بين موارد الطاقة والمياه والغذاء عبر إيجاد طرق عملية للتكيّف مع تحديات تغيّر المناخ وشحّ المياه. 
وافتُتح الحفل بكلمات لمدير معهد عصام فارس، الدكتور طارق متري، ومدير عام البنك اللبناني الفرنسي، السيدة ريّا روفايل نحاس، والسكرتير الأول في سفارة هولاندا في لبنان، السيد فلوريس فان سليبي.

ووصف د. متري في كلمته أهميّة هذه المباراة الطلابيّة كونها تحثّ الطلّاب على البحث بطريقة عمليّة وليس نظريّة فحسب حول العلاقة بين الطاقة والمياه والغذاء. وشدّد على أهمية شراكة المعهد مع البنك اللبناني الفرنسي للسنة الثانية على التوالي لتحقيق هذه المباراة، كما رحّب بمشاركة السفارة الهولنديّة في لبنان ومعهد IHE Delft للدراسات حول المياه وجامعة Wageningen للأبحاث في هولندا. ولفت د. متري إلى أنه، وخلافًا للعام الفائت، توسّع نطاق المباراة إقليميًا لعام 2018-2019 ليشمل طلّاب الدراسات العليا في جامعات دول عربية مثل الأردن، وفلسطين، والعراق، بالإضافة إلى طلّاب معهد IHE Delft للدراسات حول المياه وجامعة Wageningen للأبحاث في هولندا، متمنيًا مشاركة عدد أكبر من الطلّاب حول العالم في مباراة السنة المقبلة.

أما السيدة روفايل نحّاس فقد أوضحت من جهتها أنّ موضوع المباراة لهذا العام يركّز على أهمية إيجاد حلول لتحقيق التنمية المستدامة في لبنان والمنطقة. كما أنّ هذه المنافسة تشكّل جزءًا من المسؤوليّة التي يأخذها المصرف على عاتقه للاستثمار في تعليم الشباب والأبحاث، عبر دعم المعرفة والمهارات والتكنولوجيا اللازمة للحدّ من شحّ المياه في المستقبل. وذكرت أنّ البنك اللبناني الفرنسي يدرك أهميّة وضرورة إدارة الأعمال بطريقة مستدامة، والحفاظ على البيئة، وإعطاء قيمة مضافة إلى المجتمع، كما يؤمن بأنّه قادر على التأثير إيجابيًا في مساهميه والمجتمع الذي يعمل المصرف ضمنه من أجل تحقيق التنمية المستدامة. 


وتخلّل الحفل الإعلان عن أسماء الفائزين الستة في المباراة الذين عرضوا أفكارهم البحثية أمام الحضور.

وقد فاز بالجائزة الأولى كل من أماني مطر (معهد IHE Delft للدراسات حول المياه) ومويزس بيريز كوفاروبياس (جامعة Wageningen للأبحاث في هولندا). أمّا الجائزة الثانية فمُنحت لكل من مريم ربعا (جامعة بيروت العربية) وكريستال موسى (الجامعة الأميركية في بيروت). والجائزة الثالثة كانت من نصيب سناء السيّد (جامعة مؤتة في عمان الأردن) وجاد سعادة (جامعة سيدة اللويزة). 

خلال الحفل، عُرض شريط مصوّر تحدّث فيه الفائزون في المباراة السابقة عن النتائج التي توصّلوا إليها في أبحاثهم ومدى تأثيرها على السياسات العامّة، ووُزّع موجز عن هذه الأبحاث للحاضرين. 

تهدف هذه المباراة إلى تشجيع البحث المتعدّد التخصّصات حول إيجاد حلول للتكيّف مع تغيّر المناخ وشحّ المياه، التي تساهم في وضع سياسات جديدة. كما تتيح هذه المباراة الفرصة أمام طلّاب الدراسات العليا لاختيار وتصميم وتقديم أفكار بحثيّة مبتكرة ومتعدّدة التخصّصات، ومنها العلوم الطبيعية التطبيقية والتقنية والاجتماعية الموجّهة التي تُعنى بتغيّر المناخ في المنطقة.

 


Banque SBA | | LF Finance (Suisse) | BLF Headquarters | | Lucky to be young
Our newsletter
Join us on:
Facebook | YouTube | Twitter | LinkedIn | Instagram
Copyright 2010©, Banque Libano-Française. All Rights Reserved. No. 10 on the List of Banks
BDL Approval No.: 729/cc/17 Dated: 13/08/2014
Disclaimer