Home   |   Careers   |   FAQs   |   Contact Us   |   Sitemap   |   Transparency Français
Point.com Point.call
News & reports
Enlarge Font Minimize Font Print This Page Email This Page
Name
Email
Friend's Name
Friend's Email

OFID’s US$20m loan supports international trade in Lebanon

April 30, 2018

 

OFID (the OPEC Fund for International Development) has signed a US$20 million bilateral trade finance term loan agreement with Banque Libano-Française (BLF) in Lebanon to support international trade in the Middle Eastern country. The loan is supplied through OFID’s Private Sector and Trade Finance Operations department.
 
“OFID is very pleased to be working with Banque Libano-Française to promote international trade in Lebanon,” said OFID Director-General Suleiman J Al-Herbish. “This is OFID’s first transaction with the bank and illustrates our commitment to strengthening development financing through private sector funding. International trade is essential to stimulating economies and development. In 2017 alone, OFID’s trade finance window approved US$538 million for development projects and we continue to seek out and work with relevant and ambitious partners.”

International trade is vital to Lebanon, one of many countries that has been affected by conflict in the region. OFID’s financing will increase access to international trade finance loans for enterprises and local entrepreneurs in Lebanon, while also providing stable medium-term funding to BLF. Sub-loans will provide working capital to enterprises dedicated to international trade activities, helping in turn to boost employment generation and bolster the economy. 

“We are proud to be working closely with OFID, and to have signed this trade finance loan,” said BLF Assistant General Manager Maurice Iskandar. “This loan reflects the strong commitment by BLF and OFID to the Lebanese economy and to the Lebanese private sector at a much needed time. In line with its traditional leadership in trade finance, BLF is looking forward to extending the benefits of this loan to its clients and to continuing to help them expand their reach and geographical footprint. We also hope to continue attracting prominent international financial institutions to Lebanon and to work with them for the benefit of our clients and of the Lebanese economy in general.”

 

البنك اللبناني الفرنسي و"أوفيد" يوقعان اتفاقية لدعم حركة التجارة الدولية


بهدف دعم التجارة الدولية في لبنان، وقّع صندوق أوبك للتنمية الدولية (أوفيد) اتفاقية تسهيلات ائتمانية قصيرة الأجل مع البنك اللبناني الفرنسي، منحه بموجبها قرضًا بقيمة مليوني دولار مخصصًا لتمويل مشاريع تجارية. وقد أُعطي هذا القرض من خلال قسم "القطاع الخاص وعمليات تمويل التجارة" التابع لصندوق أوفيد".

وفي المناسبة، رحّب مدير عام الصندوق سليمان ج. الحربش بهذا التعاون قائلًا: "نحن سعداء جدًّا بتعاوننا مع البنك اللبناني الفرنسي بهدف تعزيز التجارة الدولية في لبنان". كما أوضح "أنّ هذه الاتفاقية الأولى مع البنك اللبناني الفرنسي تدلّ على التزام "أوفيد" بمواكبة تنمية لبنان من خلال استثمارات في القطاع الخاص. فالتجارة الدولية محرّك أساسي للاقتصاد والتنمية. ففي سنة 2017، وافق صندوق"أوفيد" على قروض بقيمة 538 مليون دولار لمشاريع تنموية، ونحن مستعدّون لمزيد من التعاون مع شركاء طموحين لمواصلة هذه المهمّة".

تلعب التجارة الدولية دورًا أساسيًا في لبنان، الذي هو أحد البلدان التي تضرّرت من جرّاء النزاعات في المنطقة. وسيتيح التمويل المقدّم من صندوق "أوفيد" للمؤسّسات ورجال الأعمال المحليّين المنخرطين في التجارة الدولية الاستفادة من عدد أكبر من القروض لزيادة أموالهم المتداولة على أجل متوسط. كما ستساعد هذه العملية على استحداث فرص عمل وبالتالي على تنشيط الاقتصاد الوطني.

وأوضح مساعد المدير العام في البنك اللبناني الفرنسي موريس اسكندر قائلًا: "إننا فخورون بالتعامل مع "أوفيد" وبتوقيع أول اتفاقية قرض معها لتمويل التجارة. فهذه الإتفاقية تشكّل دليلاً على قوةً التزام البنك اللبناني الفرنسي وصندوق "أوفيد" تجاه الاقتصاد اللبناني والقطاع الخاص اللبناني، في وقت نحن بأمسّ الحاجة إلى مثل هذه المبادرة ". وأضاف اسكندر: "تماشيًا مع موقع مصرفنا الريادي في تمويل التجارة، يتطلّع البنك اللبناني الفرنسي إلى إفادة أكبر عدد ممكن من عملائه من هذا القرض بهدف تطوير أعمالهم ومشاريعهم وتوسيع نطاق انتشارهم الجغرافي. كما نأمل، من جهة ثانية، أن نستمرّ في استقطاب المؤسّسات المالية الدولية الكبرى إلى لبنان والتعاون معها لمصلحة عملائنا والاقتصاد اللبناني بوجه عام". 

 

 


Banque SBA | | LF Finance (Suisse) | BLF Headquarters | | Lucky to be young
Our newsletter
Join us on:
Facebook | YouTube | Twitter | LinkedIn | Instagram
Copyright 2010©, Banque Libano-Française. All Rights Reserved. No. 10 on the List of Banks
BDL Approval No.: 729/cc/17 Dated: 13/08/2014
Disclaimer